loading...

بهترين مرجع گزيده مطالب

بهترين مرجع گزيده مطالب

بازدید : 104
پنجشنبه 2 تير 1401 زمان : 12:52

کراتوم: گیاه خطرناک یا مفید؟

کراتوم اولین بار در قرن نوزدهم توسط گیاه شناس هلندی پیتر ویلم کورتالز به صورت علمی توصیف شد. Kratomبا نام علمی Mitragyna speciosa درختی است که عمدتاً در جنوب آسیا به ویژه مالزی، تایلند و اندونزی یافت می شود.

هنگامی که کراتوم به بلوغ می رسد، حداکثر ارتفاع آن 25 سانتی متر (سانتی متر) است و یک شکل برگ مشخصه تخم مرغی شکل می دهد. برگ‌های این درخت از رگه‌های پینه‌ای تشکیل شده است که می‌تواند به رنگ‌های سفید، سبز یا قرمز باشد.

Kratom متعلق به خانواده قهوه است و خواص محرک وابسته به دوز مشابهی دارد. با این حال، حاوی تئوفیلین یا کافئین نیست.

Kratom در طول دو دهه گذشته به دلیل اثرات شبه مواد افیونی و همچنین خواص محرک وابسته به دوز که توسط آلکالوئیدهای ایندول موجود در برگ های آن واسطه می شود، اهمیت پیدا کرده است.

موارد استفاده از کراتوم

کراتوم از لحاظ تاریخی به عنوان منبع دارویی و همچنین برای اهداف تفریحی برای قرن ها در بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار گرفته است. به طور معمول، کراتوم یک نام مشترک داده می شود که مخصوص منطقه محلی است که در آن رشد می کند.

فقط برگهای تازه گیاه کراتوم جویده می شود تا اثرات محرک آن به دست آید و خستگی ناشی از کار سخت ماهیگیران، کشاورزان یا کارگران کاهش یابد. علاوه بر این، کراتوم برای درمان علائم اختلالات مصرف مواد، به ویژه ترک تریاک استفاده شده است. به ندرت از برگ های خشک آن برای تهیه جوشانده آب و یا برای دود کردن استفاده می شود.

استفاده از کراتوم اکنون در مالزی و اندونزی ممنوع است، در حالی که تایلند اجازه رشد و مصرف قانونی این گیاه را می دهد. با این وجود، اندونزی در صادرات کراتوم به عنوان محصول نقدی به ایالات متحده و چندین کشور دیگر مشارکت دارد.

در اروپا و ایالات متحده، کراتوم همراه با کانابیدیول، حشیش، و محصولات کاوا فروخته می شود که همگی کاربردهای دارویی و تفریحی دارند. Kratom عمدتاً به عنوان پودر شل، قرص یا کپسول در کشورهای غربی فروخته می شود.

به طور معمول، این محصولات کراتوم حاوی تقریباً 2٪ میتراژینین هستند. در مقایسه، کراتوم حاوی 7٪ و 40٪ میتراژینین به عنوان رزین نیمه جامد، صمغ، یا ژل نرم فروخته می شود.

به طور سنتی، کراتوم برای اهداف ضد اسهال، ضد درد، تب بر، ضد دیابت و شل کننده عضلات استفاده می شود. Kratom همچنین در یک معجون خانگی به نام "4 × 100" در طول دهه گذشته در میان بزرگسالان جوان در تایلند استفاده شده است. این گیاه همچنین با شربت های سرفه حاوی دیفن هیدرامین یا کدئین مخلوط شده و با نوشابه های حاوی کافئین برای خوردن خوراکی حرارت داده شده است.

برخی از اثرات نامطلوب استفاده از کراتوم شامل کم آبی بدن، کاهش وزن، هایپرپیگمانتاسیون و یبوست است. دوزهای بالاتر کراتوم می تواند منجر به بی حالی و خستگی شود، همراه با خطر بیشتری برای ایجاد وابستگی و تحمل. حوادث نادر مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد 4 در 100 معجون نیز در تایلند گزارش شده است.

فارماکولوژی

تحقیقات قبلی نشان داده است که میتراژینین و سایر آلکالوئیدهای ایندول کراتوم می توانند به عنوان پیش سازهای آگونیست مواد افیونی ثبت شده عمل کنند و بنابراین به دارو تبدیل شوند. چندین مطالعه in vitro و in vivo نیز نشان داده اند که میتراژینین یک آگونیست جزئی گیرنده μ-اپیوئیدی مغرضانه، همراه با گیرنده δ-اپیوئیدی و آنتاگونیست های گیرنده κ-اپیوئیدی است. تعداد کمی از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که میتراژینین می‌تواند توسط برخی از آنزیم‌های سیتوکروم P450 (CYP) به 7-هیدروکسی میتراژینین تبدیل شود، که می‌تواند برخی از اثرات ضد درد آن را توضیح دهد.

همچنین مشخص شده است که میتراژینین به گیرنده‌های α-آدرنرژیک متصل می‌شود، که در آن‌ها بالاترین میل ترکیبی را برای گیرنده α1A و کمترین میل ترکیبی را برای گیرنده α2B دارد. این ترکیب همچنین می تواند به گیرنده های سروتونین 5-HT 1A و 5-HT 2B با میل ترکیبی کم متصل شود، در حالی که دو انانتیومر آن می توانند با میل ترکیبی بالا به این گیرنده ها متصل شوند.

فارماکوکینتیک

میتراژینین که 66 درصد کراتوم را تشکیل می دهد و بنابراین یک عامل فعال اولیه این گیاه است، می تواند به سرعت توسط روده کوچک جذب شود، بنابراین در عرض چند دقیقه باعث ایجاد ضربه می شود. این ترکیب نیمه عمر نهایی 23 ساعت دارد و غلظت آن تقریباً در چهار ساعت کاهش می یابد.

میتراژینین به طور کلی در سرم به پروتئین متصل می شود و در کبد به حداقل هفت متابولیت فاز I مختلف متابولیزه می شود. به غیر از میتراژینین، 25 آلکالوئید دیگر در کراتوم با غلظت های کمتر یافت شده است.

یافته های پیش بالینی و بالینی

مطالعات آزمایشگاهی قبلی با استفاده از موش‌ها نشان داد که میتراژینین ترکیب آلکالوئیدی اصلی در عصاره کراتوم است که می‌تواند فعالیت الکتروانسفالوگرافی (EEG) را در قشر جداری و فرونتال کاهش دهد. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که آلکالوئیدهای کراتوم، به جای میتراژینین به تنهایی، برای اثرات ضد درد و پردازش درد کراتوم ضروری هستند.

آزمایشات بالینی کراتوم در حال حاضر در بسیاری از کشورها محدود شده است، زیرا این عامل به عنوان دارو، غذا یا مکمل طبقه بندی نمی شود. به عنوان مثال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، کراتوم و آلکالوئیدهای آن را به عنوان مواد افیونی گزارش کرده است. FDA واردات کراتوم را ممنوع کرده و به مردم در مورد مصرف آن هشدار داده است.

چندین نظرسنجی از kratom نشان داده است که کاربران آن معمولاً مرد، سفیدپوست غیر اسپانیایی، میانسال، تمام وقت یا خوداشتغال با درآمد متوسط هستند. بسیاری از این افراد از کراتوم برای درمان یک اختلال روانی یا درد مزمن استفاده می کنند.

دوزهای کوچک کراتوم به ندرت تأثیری بر سلامتی دارد، در حالی که دوزهای بزرگتر می تواند بر سلامت تأثیر منفی بگذارد. بی قراری، تشنج، استفراغ، تاکی کاردی، یا اثرات آرام بخش/ شبه مواد افیونی در طول مصرف بیش از حد حاد رخ می دهد. تشنج در 9٪ موارد به مراکز سموم ایالات متحده و 16-18٪ موارد به یک مرکز سم در تایلند گزارش شده است.

استفاده از کراتوم با اختلالات ریتمی بطنی تک شکلی یا چند شکلی همراه است. تاکی کاردی بطنی چند شکلی ممکن است به دلیل تاثیر کراتوم بر فاصله QTc باشد. علاوه بر این، چندین مرگ ناشی از احتقان ریوی ناشی از افسردگی تنفسی به دنبال مصرف غلظت بالای میتراژینین گزارش شده است.

چندین مورد آسیب کبدی مرتبط با کراتوم نیز گزارش شده است. اکثر بیماران ظرف یک سال بهبود می یابند، در حالی که موارد شدید به تجویز اورسودوکسی کولیک اسید، N-استیل سیستئین یا گلوکوکورتیکوئیدها برای کاهش التهاب و بازیابی ظرفیت متابولیک نیاز دارند.

اختلال استفاده از کراتوم (KUD) نیز توسط مصرف کنندگان سنگین کراتوم گزارش شده است و می تواند منجر به علائم ترک مانند ترک مواد افیونی شود. سندرم پرهیز نوزادی مرتبط با کراتوم (KANAS) در نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری به شدت از کراتوم استفاده می کردند، گزارش شده است. همچنین گزارش شده است که آلکالوئیدهای موجود در کراتوم با متابولیسم چندین دارو و دارو تداخل دارند.

در حال حاضر، عوارض جانبی ناشی از استفاده از کراتوم با مدیریت علامتی و قطع درمان درمان می شود. نالوکسان گزارش شده است که افسردگی تنفسی را معکوس می کند، در حالی که سمیت کبدی پس از قطع مصرف کراتوم برطرف می شود. عوامل ضد دیس ریتمیک ممکن است برای درمان دیس ریتمی مفید باشند. با این حال، هیچ شواهد بالینی برای حمایت از این فرضیه وجود ندارد.

مزایای استفاده از کراتوم

Kratom بیشتر برای خوددرمانی درد مزمن و/یا حاد، اضطراب یا افسردگی و همچنین برای تقویت انرژی و تمرکز استفاده می شود. این گیاه همچنین برای درمان علائم ترک ناشی از داروهای تجویزی یا وابستگی به مواد مخدر غیرقانونی استفاده می شود. با این حال، برای تعیین فواید کراتوم و آلکالوئیدهای آن باید مطالعات بالینی بیشتری انجام شود.

نتیجه گیری

Kratom از لحاظ تاریخی در سراسر آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار گرفته است و اخیراً به دلیل اثرات محرک و شبه مواد افیونی در اروپا و ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است. این گیاه فارماکولوژی پیچیده ای دارد و در صورت مصرف بیش از حد می تواند اثرات مضری داشته باشد.

برخی از اثرات نامطلوب کراتوم وابسته به دوز هستند و عمدتاً در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد ایجاد می شود. این گیاه کاربردهای مفید خاصی دارد که شامل درمان درد، اضطراب، افسردگی یا علائم ترک برخی داروها می شود. قبل از مشاوره با بیماران در مورد استفاده درمانی کراتوم، تحقیقات بیشتری لازم است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 11

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 31
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 225
  • بازدید سال : 621
  • بازدید کلی : 47790
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی