loading...

بهترين مرجع گزيده مطالب

مطالعه انجام شده در بیمارستان مخصوص جراحی ویژه (HSS) در شهر نیویورک می‌تواند به جراح ارتوپدی در تشخیص اینکه کدام بیماران از جراحی اصلاح زوال ناتوان کننده قوس پا

بازدید : 62
پنجشنبه 26 خرداد 1401 زمان : 11:27

کمک به جراحان ارتوپدی برای شناسایی بهتر جهت تشخیص بیماران نیازمند به جراحی پا

مطالعه انجام شده در بیمارستان مخصوص جراحی ویژه (HSS) در شهر نیویورک می‌تواند به جراح ارتوپدی در تشخیص اینکه کدام بیماران از جراحی اصلاح زوال ناتوان کننده قوس پایشان که ناشی از افزایش سن می‌باشد سود می‌برند، کمک کند.
این یافته‌ها که در مجله Foot and Ankle International منتشر و در نشست سالانه آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) 2021 ارائه شده، نشان می‌دهد که بیماران با شدیدترین آسیب‌ها، هم جسمی و هم تا حدودی روحی، بیشترین بهبود را بعد از عمل گزارش کردند.
صافی کف پای اکتسابی در بزرگسالان که اخیراً به نام تغییر شکل پیش‌رونده پا (PCFD) یا "قوس‌های افتاده" شناخته می‌شود، با افزایش سن نسبتاً شایع می‌شود.
این بیماری که حداقل 3 درصد از زنان بالای 40 سال و بیش از 10 درصد از افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ناشی از ضعیف شدن، کشش یا سایر تغییرات در تاندون‌ها و رباط‌های پا است و می‌تواند منجر به درد شدید و تا حد قابل توجهی محدود شدن حرکت شود.
زنان بیشتر از مردان در معرض این مشکل هستند و اضافه وزن به عنوان یک عامل خطر برای تشدید این مشکل در نظر گرفته می‌شود.
ترکیبی از کشش، فیزیوتراپی و استفاده از دستگاه‌های ارتز ممکن است به افراد مبتلا به موارد خفیف‌تر کمک کند. اما برای موارد شدیدتر PCFD، جراحان می‌توانند برای تغییر شکل و بازیابی عملکرد اندام آسیب دیده وارد عمل شوند.
هنگامی که پا شروع به فروپاشی می‌کند، این روند متوقف نمی‌شود و نگرانی این است که به‌مرورزمان رباط‌ها به کشش ادامه می‌دهند، پا صاف می‌شود و درد افزایش می‌یابد. (اسکات جی الیس، MD، جراح پا و مچ پا در HSS و نویسنده ارشد این مطالعه)
اگرچه به نظر می‌رسد مدیریت و اقدامات غیر جراحی یا محافظه کارانه به جلوگیری از پیشرفت بیماری PCFD کمک می‌کند، دکتر الیس خاطرنشان کرد که این امر به طور قطعی ثابت نشده است. "تقریباً نیمی از بیماران به جراحی نیاز خواهند داشت. اگر درد پا ادامه دار بوده و کیفیت زندگی و عملکرد را محدود کند، و درد ناشی از پیاده‌روی، مسافرت و سایر فعالیت‌ها وجود داشته باشد، ما می‌گوییم زمان انجام جراحی فرا رسیده است."
تعیین اینکه کدام بیماران بیشتر از عمل جراحی پا سود می‌برند و چه کسانی با اقدامات محافظه کارانه بهتر می‌شوند، نامشخص است.
در مطالعه‌ای جدید، دکتر الیس و همکارانش سعی داشتند تعیین کنند که آیا ابزارهایی مانند سیستم اطلاعاتی اندازه‌گیری پیامدهای گزارش شده توسط بیمار (PROMIS) می‌تواند به پزشکان جهت پیش بینی اینکه کدام بیماران بیشترین بهبود را از جراحی پا تجربه می‌کنند کمک کند.
PROMIS دارای مؤلفه‌های متعددی از جمله نمرات برای عملکرد فیزیکی، مقیاس درد و افسردگی می‌باشد و معیاری عینی برای سلامت جسمی و روانی بیمار در یک وضعیت خاص در نظر گرفته می‌شود.
تیم HSS، از جمله Matt Conti، MD، رزیدنت ارشد و اولین نویسنده مقاله، 71 مرد و زن (در مجموع 75 پا) را شناسایی کردند که بین فوریه 2016 و آوریل 2018 برای PCFD تحت عمل جراحی قرار گرفتند و داده‌های PROMIS برای مدت زمان تقریباً 27 ماه در مورد آنها اندازه گیری شد.
بیماران با کمترین امتیاز PROMIS برای عملکرد فیزیکی (PROMIS-PF) قبل از جراحی (نشان دهنده شدیدترین آسیب) به گفته محققان دو سال پس از انجام عمل جراحی، به احتمال زیاد بهبودهای بالینی معنی‌داری را تجربه کردند. افرادی که امتیاز PROMIS-PF 45.7 داشتند تقریباً 14٪ شانس بهبود داشتند، در حالی که بیماران با نمره زیر 40.9 تقریباً 98٪ شانس پیشرفت بالینی داشتند.
با استفاده از اطلاعات جدید، جراحان اکنون روش عینی تری برای آگاه کردن بیماران از شانس موفقیت‌آمیز بودن جراحی دارند. دکتر الیس گفت: "وقتی یک بیمار از در وارد می‌شود، می‌توانید مرحله بیماری آنها را حدس بزنید، و ما بر اساس مطالعات خود می‌دانیم که بیماران برای دستیابی به پیشرفت‌های بالینی معنی دار جراحی باید در چه مرحله‌ای از بیماری باشند. این می‌تواند تصمیمی سریع برای بیمار باشد و آنها می‌توانند در طول زمان روند درمان را دنبال کنند تا بتوانند مسیر بهبودی خود را مشاهده کنند.
هر بیماری که قرار است در HSS جراحی کند، فرم نظرسنجی PROMIS را تکمیل می‌کند و نتایج، بخشی از پرونده پزشکی الکترونیکی می‌شود. در نتیجه، HSS یکی از قوی‌ترین و دقیق‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی کشور از نتایج گزارش‌ شده توسط بیمار را ایجاد کرده است و پزشکان و محققان را قادر می‌سازد تا مراقبت‌های ارائه شده را بهینه کنند.
طبق نتیجه گیری دکتر الیس مشابه این مطالعه را می‌توان در مجموعه‌ای از شرایط مختلف انجام داد.
در صورتی که علاقه مند به مطالعه بیشتر در خصوص انواع بیماریهای ارتوپدی و روشهای درمان که توسط متخصص ارتوپدی انجام می گیرد هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://drokhovatpour.com/fa

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 11

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 20
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 47
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 189
  • بازدید سال : 382
  • بازدید کلی : 47551
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی