loading...

بهترين مرجع گزيده مطالب

بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین انجام شد، سیمان استخوانی رادیواکتیو که برای ایجاد حمایت و تابش موضعی به استخوان تزریق می‌شود، جایگز

بازدید : 98
پنجشنبه 3 شهريور 1401 زمان : 12:35

سیمان استخوان رادیواکتیو جایگزین مطمئن‌تری برای درمان تومورهای استخوانی است.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین انجام شد، سیمان استخوانی رادیواکتیو که برای ایجاد حمایت و تابش موضعی به استخوان تزریق می‌شود، جایگزین مطمئن‌تری برای پرتودرمانی متداول در تومورهای استخوانی است.
این مطالعه نشان می‌دهد که این سیمان براکی‌تراپی را می‌توان در استخوان‌های ستون فقرات قرار داد تا مستقیماً تومورها را بدون آسیب رساندن به نخاع تحت تابش قرار دهد و مواد رادیواکتیو در استخوان‌ها به صورت موضعی باقی می‌مانند که عملاً موجب از بین بردن عوارض جانبی می‌شود.

جویس کیاک، محقق ارشد، استاد علوم رادیولوژی UCI، این نتایج را در نشست سالانه انجمن تحقیقات در زمینه ارتوپدی که در سال 2021 که تقریباً 12 تا 16 فوریه برگزار شد، ارائه کرده است.
سرطان‌هایی که از سینه، پروستات، ریه، تیروئید، کلیه و سایر نقاط شروع می‌شوند، می‌توانند به استخوان‌های معمولاً ستون فقرات گسترش یافته و آنها را فرسایش دهند. در موارد پیچیده‌تر، پرتودرمانی‌های معمولی می‌توانند طناب نخاعی را تهدید کنند و استخوان‌هایی را که قبلاً در اثر فرسایش تومور آسیب‌دیده‌اند، ضعیف کنند و خطر شکستگی را افزایش دهند.
در حال حاضر، چندین جلسه پرتوهای خارجی برای درمان سرطانی که به ستون فقرات گسترش یافته استفاده می‌شود. این اشعه باعث ایجاد عوارض ناخوشایند (تهوع، استفراغ و اسهال) شده و چون از نخاع عبور می‌کند، اغلب درمان را به تأخیر می‌اندازد و محدود می‌کند.

سیمان براکی تراپی را می‌توان بدون تأخیر در یک درمان راحت، یک مرحله‌ای و کم تهاجمی تابش تومورها استفاده کرد، زیرا نخاع را تحت تابش قرار نداده و گزینه‌های درمانی آینده را محدود نمی‌کند.
در مطالعات حیوانی و محاسباتی، محققان ایمنی کوتاه مدت تزریق سیمان براکی تراپی به مهره‌ها را از طریق اندازه گیری مهاجرت احتمالی رادیواکتیویته به خون، ادرار یا مدفوع؛ میزان دوز خارج از محل تزریق؛ و دوز تابش از انتشار فسفر -32 به نخاع و بافت نرم ارزیابی کردند.
در 17 هفته پس از تزریق، معاینات فیزیکی همه نرمال بود و هیچ فعالیتی در خون، ادرار یا مدفوع مشاهده نشد، محققان هیچ شواهدی از ایزوتوپ P-32 در خون در گردش، هیچ تغییر مرتبط با رادیواکتیویته در کارکرد خون و هیچ نقص عصبی پیدا نکردند.
بر اساس گفته کیاک "این درمان موضعی برای تومورهای استخوانی، موضعی باقی می‌ماند و ما هیچ اثری در خارج از استخوان مشاهده نکردیم." در حالی که پرتودرمانی سنتی باعث عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

به وجود آوردن سیمان استخوان براکی تراپی

کیاک و دکتر هری اسکینر (جراح ارتوپد) با گروه پزشکی سنت جود هریتیج، سیمان براکی تراپی را با تزریق یک محصول رایج در تجارت خود (سیمان استخوان)، با مواد رادیواکتیو که قبلاً در درمان‌های دیگر استفاده می‌شد، ایجاد کردند.
کیاک خاطرنشان کرد که سیمان استخوان براکی تراپی عوارض جانبی مشابه پرتودرمانی سنتی را ندارد، زیرا تزریق مستقیماً تومور را هدف قرار می‌دهد و پرتو از سایر اندام‌ها مانند روده یا معده عبور نمی‌کند. مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که درد در ستون فقرات می‌تواند بلافاصله کاهش یابد و بدین ترتیب بیماران را از مسکن‌های قوی که عوارض جانبی بیشتری را به همراه دارند، دور کند.
به طور معمول، یک بیمار سرطان استخوان به 10 جلسه یا بیشتر پرتودرمانی نیاز دارد. اما به گفته کیاک، با سیمان استخوان براکی تراپی، تنها یک تزریق می‌تواند درمان تومور مشابه را با تهدید کمتر برای نخاع و اعصاب انجام دهد.

او گفت: "شما می‌توانید این روش را انجام دهید و با آن درمان شوید." با انجام این کار زمانی که تومورها کوچک‌تر هستند، میتوانید از آسیب بیشتر استخوان و نخاع جلوگیری کنید و همین‌طور درد و عوارض جانبی را که بیماران اغلب احساس می‌کنند محدود کنید.
کیاک و اسکینر شرکتی به نام Bone-Rad Therapeutics را برای محصول خود راه اندازی کرده و به مالکیت معنوی آن مجوز داده‌اند (چهار حق ثبت اختراع و یک حق اختراع در حال انتظار).
کیاک گفت گام بعدی، مطالعات بیشتر روی حیوانات و به دنبال آن درخواست برای آزمایشات بالینی خواهد بود.

در صورتی که علاقه مند به دانستن بیشتر در خصوص انواع بیماری های ارتوپدی و روش های درمان آن ها به کمک جراحی ارتوپدی و یا ورزش های موثر هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://drokhovatpour.com/fa

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 11

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 47
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 180
  • بازدید سال : 373
  • بازدید کلی : 47542
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی